onsdag 11 juni 2014

Stupiditeten aka den rena oförställda dumheten

Egentligen hade jag tänkt skriva ett inlägg om vår enormt fascinerande seans förra veckan, men det inlägget får vänta eftersom annat pockar på. Det är så jag fungerar. En idé, i vissa fall en hel text, har utkristalliserats i mina hjärnvindlingar och då måste den skrivas innan nästa står på tur. Det finns säkert någon tjusig benämning på min diagnos också...

Jag är en "sociala medier addicted" - vaknar och kollar Facebook, Instagram och Twitter. Uppdaterar min Facebook status till morgonkaffet och det sista jag gör innan jag släcker lampan för att sova är att...just det! Kolla Facebook, Instagram och Twitter. Alltid i den ordningen. Finns troligtvis någon diagnos på det också. Men det är inte mina olika diagnoser som ska avhandlas, utan det här med hur folk beter sig på sociala medier. Och, håll i er (!) - jag tycker faktiskt att vuxna, företrädesvis (och det är med sorg i hjärtat jag skriver det) kvinnor är värst. Vad är det som får vissa kvinnor, + 40, att använda sig av uttryck i sina statusuppdateringar på Facebook som om de vore fjorton år och okyssta... Eller lägger ut selfies...duckface varianten. Så ledsen, men ni ser inte ut som tonåringar. Ni ser bara riktigt, riktigt patetiska ut. Och NÄ! De flesta av er gör det inte "med glimten i ögat" eller för att "förlöjliga företeelsen". Ni gör det i någon märklig förhoppning att detta larviga poserande ska få er att verka yngre. Sorry...Effekten är den motsatta. Totalt motsatta...


Men värre är alla dessa falska "bästisrelationer" som florerar på de sociala medierna. Det snackas, på ren svenska, en jäkla massa skit bakom ryggen i det verkliga livet. Det går så pass långt att man, jag pratar  fortfarande om vuxna människor, fortfarande om företrädesvis kvinnor + 40 som tror att omgivningen uppfattar dem som tjugoåringar. Dessa omogna individer (det snällaste jag kom på att kalla dem) löser sina konflikter med att den som för tillfället inte får vara med och leka blir "unfriended" för att ALLA ska se att man minsann har satt ner foten! Nu får lilla Lisa inte vara med och leka längre! Men det vore inga riktiga drama queen wannabes om man inte sedan tar det andra steget. Det steg, i vissa fall kliv, som skiljer agnarna från vetet, de lojala från de illojala och de som har så mycket självinsikt att de tänker ett ytterligare steg längre än de som absolut inte kan förlåtas.
 Det är nu det riktigt spännande spelet kan börja... Gretchen och Greta som ägnat sig åt att kasta skit på varandra och skapa intriger med hjälp av de sociala medierna och "på riktigt" både för att själv framstå som den goda, förstående vännen och för att få sympati från alla övriga "vänner" i cyberrymden. Dessa två har under en längre tid skrivit nedsättande kommentarer till varandra  på Facebook som är så grova påhopp och kränkande att jag inte kan se hur man kan förlåta dessa imbecilla inlägg. De hälsar inte på varandra när de ses på stan eller på krogen. 

Men se där! Plötsligt är dessa två "BFF - Best Friends Forever". Det skrivs illamåendeframkallande kommentarer, statusuppdateringar gillas plötsligt urskiljningslöst och livet leker i denna deras bästa av världar. För det har ju Gretchen och Greta bestämt! I deras fjortisvärld där + 40 är det nya, typ 16 så existerar inte verklighetens moralregler och mellanmänskliga hyfs. De bestämmer spelreglerna efter hand... Egentligen är det inte så konstigt att de sociala medierna är överlupna med selfies och duckfaces. Alltför många inskränkta småpåvar huserar i dessa medier. De tillåts tas alldeles för stor plats och plocka alldeles för mycket av vår (åtminstone min) energi. Man behöver inte använda Facebook som en öppen arena för att markera hur populär man är. Er popularitet är en fantasiprodukt! Kamma er och skaffa ett liv, som man brukar säga till de unga. Det känns som det var bättre förr. Ett hederligt skitsnack bakom ryggen, en och annan kniv som borrades in mellan skulderbladen, men det var mer äkta. Jag har aldrig förstått varför kvinnor måste frysa ut varandra, hitta fel på varandra och har dessa enorma behov av att offentligt visa upp sin egen stupiditet. Tragiskt är ordet! I kombination med patetiskt, sorgligt och, faktiskt, helt och hållet oförlåtligt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar