söndag 6 juli 2014

Sommar - pest eller kolera?

Semester. Smaka på det ordet. Så mycket förhoppningar. Så många krav. Krav på UPPLEVELSER. Krav på vädret - inte för varmt och inte för kallt. Det får absolut inte regna för då är hela semestern förstörd. Är det inte typiskt oss svenskar? Vi snöar in på det vi inte kan påverka. Nämligen vädret. Nu är vi - åtminstone här i de sydliga delarna av landet - mitt i ett högtryck. Soligt och härligt (?) varmt - under förutsättning att man är på stranden. Eller möjligen på frysavdelningen i någon livsmedelsbutik... Sova går inte! Mitt hus är som en bastu och så fort man lyckats slumra till så dröjer det inte länge förrän man vaknar genomsvettig. Och det har inte någonting med flickbrus att göra! Men man ska inte klaga! I år slipper man lägga dyra pengar på charter till värmen.

Jag har precis avverkat min första semestervecka. Som vanligt är jag urdålig på att vara ledig. Så dålig faktiskt så att jag lyckats dra på mig en stressorsakad herpesinfektion... Inte ett dugg vettigt att man ska vara stressad under sin semester, men sådan är jag. Stressad för att jag inte har någon att uppleva alla de där sakerna som ska upplevas på sommaren: grillfester, strandfester, resor, picknickar och så vidare. Stressad för att jag har en miljon saker jag borde ta tag i, men inte lyckas uppbåda energi att tänka på. Vem orkar förresten tänka när man inte kan sova på grund av den tropiska natten?!? Stressad av att känna mig misslyckad. Låter galet konstigt, jag vet. Men det mänskliga psyket är nog inställt på att jämföra sig och det är ju alltid det ideala paret (som inte existerar) och deras ideala semestrar (som heller inte existerar) som spökar. Jag kan känna mig misslyckad och patetisk för att jag sitter hemma med ett glas vin och läser en bok en lördagskväll. Och då är jag väl medveten om att jag 1. inte är ensam om detta 2. avundas av vissa 3. egentligen tycker det är en härlig sysselsättning en lördagskväll. Jag borde vara otroligt glad som på två dagar läst två böcker! Med tanke på hur stort berg av olästa böcker jag har i min bokhylla för olästa böcker. Japp, jag har en bokhylla för olästa böcker. Har inte alla det?!?
Undrar när den där känslan av ensamhet ska försvinna? Jag har alltid haft ett stort behov av ensamhet och trivts i den, men för varje sommar som går känns det jobbigare och jobbigare. Det är inte så att jag lider av att vara ledig, men jag kan inte koppla av för att jag känner att jag saknar tillhörighet och denna känsla blir bekräftad under sommaren när "alla hittar på så mycket roligt tillsammans". Det är väl inte någon som i november vill minnas hur trist det var i september? Eller juni, juli, augusti...
Samtidigt har jag världens bästa vänner! I får fick jag en spontan inbjudan att komma och dricka vin, men med tanke på min herpesinfektion avstod jag. Inbjudan uppskattades dock mycket!! I dag ringde en annan kompis och undrade om jag hade lust att följa med till Helsingör i morgon, men i morgon blir det stranden för denna svensk. Inget väcker livsandarna som ett uppfriskande havsbad! Badade för första gången 2014 i fredags. I +17!! Kan således sätta vinterbadare på visitkortet numera :-)
Hela veckan är intecknad med sociala evenemang så jag ska inte klaga. Mina vänner är fantastiska och det är inte deras fel att sommaren känns som en utdragen plåga. Sommardepression - finns den diagnosen? Eller är det bara för att jag alltid ska vara käringen motvalls som jag mår som sämst när alla andra mår som bäst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar