onsdag 4 juni 2014

Önskar jag vore Joakim...von Anka

Efter en riktig värmebölja så har vi nu hamnat i regnträsket och den, antagligen vanligast förekommande frågan i Sverige så här års, dyker upp i hjärnan: var det sommaren som passerade?!? För egen del ska jag tillbringa min semester på hemmaplan för första gången på flera år. Lite oroligt ur vädersynpunkt, men å andra sidan är jag ju så lyckligt (?) lottad att jag har hur många projekt som helst att ta tag i oavsett väder och vind. Där ser ni! Att vara mästare i prokastrinering har sina fördelar! Ja, jag vet att jag i något tidigare inlägg nämnt något om att jag hade lämnat just prokastrineringen bakom mig, men precis som mina ex, Luther och Ågren dyker upp när jag minst anar det, så hamnar jag ibland lite på sned när det gäller uppskjutande också. Att fela är mänskligt och ofelat kan vara ganska så gnissligt om det är ostämt. Se där! Ett litet hemmasnickrat ordspråk som ni kan förgylla er omgivning med :-)

Jag har till min stora sorg och viss förskräckelse noterat att jag börjat krafsa lite på det beteende jag hade för fjorton år sedan när jag var innanför tapeterna och höll på att kvävas i min ångest. Det är som om det måste finnas något sjukt kvar. Förut var det sömnlöshet och högt blodtryck, men det har jag fått bukt med genom att träna i tid och otid. I stället har jag nu börjat med att skjuta upp att betala mina räkningar... Det är en enorm ångest varje månad och jag förstår inte varför?!? Eller, det är ju inte roligt att skiljas från sina surt förvärvade slantar på sådant oglamoröst som el, vatten, sophämtning, amorteringar och räntor, telefon och allt annat nödvändigt ont, men som vuxen vet man att det är den trista delen av livet. Hittills har pengarna räckt till både det nödvändiga trista, mat på bordet och allt det roliga och glamorösa, som AW och restaurangmiddagar med goda vänner. Tänkte om jag skriver ner det till allmän beskådan och förfasan så kanske det inte blir så ångestframkallande för mig. Vi får se hur det känns i slutet av denna månaden!

Om en vecka flyttar äldste sonen och den yngste åker på en mycket välförtjänt semester. Jag får med andra ord BF (barnfritt). En nyttig erfarenhet av hur livet kommer att se ut framöver - ensam med endast en BiB och ett hav av böcker... Stackars mig;-). Undrar hur jag ska lyckas ta mig genom alla olästa böcker jag har liggande. Ett första steg får bli att inte besöka biblioteket för då står där alltid en måste-läsa bok som råkar följa med mig hem. Inget bra! Det tar ju tid från mina inköpta. Kan förresten nämna att det var "någon" som råkade trycka hem fyra pocket för 149 kr på Adlibris. Tänk om människan kunde ha lite karaktär! Och tänka på sin ekonomi! (Gud så trist!)

En dag kvar i grottan denna veckan. En dag som till hälften består av möten. Inte lätt att vara poppis! Och vår fredagschoklad måste vi ju trycka i oss på en torsdag. Stackars oss... På kvällen ska mina härliga kompisar och undertecknad på seans. Lite orolig är jag, men tycker det ska bli hemskt spännande. Och hoppas verkligen att jag inte blir besviken! Min naturvetenskapliga, trist fyrkantiga världsbild kan behöva skakas om i grundvalarna. Det kan ju aldrig skada med lite hjälp från ovan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar