tisdag 19 mars 2013

Djupa dalar...

Det senaste dygnet har det rått full beredskap i Skåne. En snöstorm med klass 2-varning har hotat oss. Vi som var med 1979 och såg bandvagnarna passera mot lasarettet i Lund och fått följa Katastrof-Karre på Radio Malmöhus uppväcktes viss skräckblandad nostalgisk förtjusning. Det var med bultande hjärta man försiktigt kikade ut bakom rullgardinen i morse. Hur många decimeter snö hade det kommit under natten? Skulle det kanske till och med vara så härligt att man insåg att det inte var någon ide' att försöka trotsa vädrets makter, utan med rent samvete kunde återgå till sängens kvardröjande nattvärme?!? Vilken besvikelse! Inte ens jag kunde med uppbådande av all min kreativa förmåga finna något som helst snöhinder i den lilla snö som fallit över oss - den täckte inte ens de små förfrysta vintergäcken, som ståndaktigt trotsar både minusgrader och arktiska vinterstormar med eller utan snö...

Humöret är i en tillfällig svacka. Dels beroende på den vår som tycks ha kommit av sig helt ( finns det ingen gps att utrusta den med?) och dels på att denna tid på året är fylld med datum som jag inte vill minnas. Födelsedagar, döddagar och datum då begravningar äger rum. Jobbigt, jobbigt, men jag tror det är bra att tillåta sig att ha dessa dalar. Just detta året sammanfaller det med att jag ska byta arbetsplats och det är, även om jag räknar dagarna tills jag kan lämna mina nycklar, förknippat med en sorg och visst vemod. Jag har inte valt själv, men är övertygad om att detta kommer att bli så mycket bättre - sämre är nämligen inte möjligt!

Efter en hektisk tid med massor av kultur, samkväm och idrottande så är denna veckan helt blank i almanackan. Inser att jag är dålig på att bara vara och att jag har vissa svårigheter med koncentration och att få tummarna loss att göra något vettigt. Jag är typfallet på den som presterar mest och bäst när jag har en fulltecknad kalender. Nästa vecka vänder det. Jag har till 99,9 % bestämt mig för att vara ledig under påskveckan och försöka få undan lite surhögar härhemma. Det är mycket annat planerat den veckan, så förhoppningsvis ska jag lyckas få mig motiverad att ta ett par varv till tippen till exempel... Vi, några goda vänner och jag, ska fira 200- årig födelsedag ( vi hann inte med förra året) på onsdag, på torsdag är det först besök hos frisören därefter vernissage och på kvällen middag för svärföräldrarna. På Långfredagen spelar äldste sonen första kvalmatchen till div. 1 och på kvällen blir det påskmiddag med syster och svåger. Påskafton ska jag bara vara hemma (?) och Påskdagen ska mammas 70-årsdag firas. Tisdag efter påsk börjar jag mitt nya jobb och sedan lär det väl vara full rulle där innan man kommer in i rutinerna.

Nu ropar kudden! Måste lära mig hur jag ska lägga in bilder på bloggen när jag använder min iPad, men det får bli ett helgprojekt!

3 kommentarer:

  1. Låter kul med 200-årskalas! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vilka donnor till deltagare i detta kalas!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera