tisdag 17 november 2020

Ljuset i tunneln är långt borta...

Folkhälsomyndighetens beslut om särskilda rekommendationer som infördes för Skånes del 27 oktober tar slut i dag. Enligt beslutet alltså, men med tanke på den mörka framtid som statsministern presenterade i går eftermiddag gällande den pågående smittspridningen så lär det fortsätta. Det är ju helt skenande siffror numera även om det med största sannolikhet går att hänföra till att det testas ganska friskt. Frågan är vem som smittar? Läser man på sociala medier är ju begåvningsreserven på tårna och enligt dem är det Någon Annan som är skyldig. För de själva är minsann inlåsta i sina hem och följer alla regler slaviskt, vilket är intressant. För med deras logik måste de ha någon form av kameraövervakning på samtliga restauranger, köpcenter och allmänna platser för de vet exakt hur vi andra beter oss. Fy fasen vad jag är trött på dessa korkade och allvetandes personer!

Personligen är jag både pandemideppig och mellan varven lite pandemipanisk. För en stund sedan kom den förväntade förlängningen av rekommendationerna i Skåne och Uppsala län. Nästa deadline är Lucia...
Suck! Debatten om huruvida munskydd är bra eller dåligt lär fortsätta med oförminskad takt och korkade argument. Personligen saknar jag tilltro till munskydd och hur begåvningsreserven ska klara av att använda dem korrekt är för mig en gåta. För det första är det inte bara att köpa ett munskydd i "billigaste butiken" och jag är definitivt inte intresserad att sponsra inköp! Varsågod att använda munskydd om du vill och till egen kostnad. För det andra heter det ENGÅNGSSKYDD av en alls icke så svårtydd anledning - det ska alltså kasseras när du har använt det EN gång! Inte läggas i väskan, i fickan, hängas på hakan eller under hakan och återanvändas. För det tredje ska det hanteras som riskavfall, det vill sägas inte kastas på marken eller var man nu tycker det är lämpligt. För det fjärde så produceras det allra mesta engångsmaterial i Kina... Det land i världen som har tjänat mest på pandemin. Det land i världen som är mest skyldigt när det gäller att sprida pandemiska virus. Det är inte första gången och med största sannolikhet heller inte den sista. Jag bojkottar Kina! Mitt val och icke det minsta förhandlingsbart! Precis som det är mitt val att inte bära munskydd. Se er om i de länder som infört krav på munskydd och haft lockdown i olika perioder: smittan ökar så fort man öppnar upp och detta trots munskydden. Använd sunt förnuft och följ rekommendationerna om att hålla avstånd, tvätta händerna, minimera fysiska möten och tänk efter före. Men du behöver inte lägga dig i vad andra människor gör! Den mentalitet som har blivit en farsot de senaste åren - långt före pandemin - att ständigt kräva att omgivningen ska göra och tycka som minoriteten är förbannat irriterande!

"Så du är vegetarian? Vegan? Frukterian? Ian? Och? Jag äter vad jag vill och skulle aldrig tvinga dig att äta kött. MEN! Jag accepterar inte att du tror att du är bättre än jag för att du har gjort ett annat val! Varför ska jag tvingas laga vegetariskt till dig om du inte lagar kött till mig eller ens kan acceptera att jag är militant köttätare?"

Jisses vad jag känner mig irriterad denna regniga tisdag! Pandemidepp, pandemipanik och pandemiirritation - livet hösten 2020 är hårt! Och som inte detta var nog så ska jag dela med mig av ännu ett moment som kan göra en både förundrad och irriterad... Detta är en ordentlig styggelse, väl i paritet med dem som redan startat med glögg, lussekatter, pepparkakor, julmust och skumtomtar...
Jag har under mina powerwalks och joggingturer kunnat konstatera - förutom att min kondition blivit bättre - att julen kommit ovanligt tidigt i år. För någon som är väldigt traditionell och konservativ när det gäller julhelgen är det ytterst plågsamt att se ljusslingor i trädgårdar, adventsljusstakar och adventsstjärnor i fönstren och, absolut värst av allt: en pyntad och tänd julgran i ett vardagsrum!!! Hallå! Jag protesterar å det grövsta. Någon jäkla ordning får det vara på detta året. Med tanke på den berömda karantänen som så många anser sig befinna sig i, så har de all tid i världen att ta tag i julen vid rätt tidpunkt, det vill säga med start till första advent. Därefter trappas julpyntandet upp inför varje advent. Det finns vissa regler som är till för att följas! Även 2020 där allt annat är inställt!

 


1 kommentar:

  1. Ännu en härlig läsning (om inte så upplyftande) som får ord på ens tankar. Tack Ingrid 💕 Och som jag alltid säger/skriver, sluta aldrig skriva! 🤗

    SvaraRadera