måndag 2 november 2015

Jantelagen på svenska

 
  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Jantelagen! Visst är Aksel Sandemoses berömda rader fortfarande i allra högsta grad aktuella.
"Du ska inte tro att.." - lite lagom förtäckt hot om att antingen blir du som oss eller också...
Detta som är så viktigt när man famlar runt i de osäkra tonåren och så gärna vill smälta in och höra till. Absolut inte vara avvikande från den normsättande gruppen. För det är klart att en sådan finns! Något måste ju "lagen" ha att spegla sig mot och använda som jämförelse.
Du är ensam; totalt utlämnad till dig själv om du inte väljer att bli som oss. Vi som har tagit på oss att personifiera normen. Vi som vet var och hur gränserna ska dras i det sociala spelet. Vi som enväldigt bestämmer interaktionen i gruppen. Inte du som vågar vara avvikande, har en egen personlighet och egen stil vad gäller kläder, frisyr och makeup. Du ska tryckas till! Du ska veta din plats!
 
Vad skönt det är att bli äldre! Att äntligen komma till insikt om att Jante och hans kompisar är totalt ovärdiga att lägga någon som helst kraft eller intresse på. Jag önskar att mitt unga jag hade vågat sätta ner foten och strunta i alla dessa förminskande regler. För det är precis det jag tycker att Jantelagen är ett uttryck för - den förminskar vårt ego och stänger dörrar till modet att vara sig själv. Så många år jag har ältat att jag inte duger, inte är tillräckligt smart, inte tillräckligt snygg, inte tillräckligt... Helt i onödan visar det sig! I dag känner jag att jag är en vinnare för jag har genomskådat alla Jantelagens anhängare. Det är de som är förlorarna! De som livnär sig på att trycka ner sin omgivning, baktala folk och höja sig själv genom att trampa på andra.
 
Låt oss skriva om Jante lagen!
 
1.   Du skall veta att du är något.
2.   Du skall veta att du är minst lika god som vi.
3.   Du skall veta att du är minst lika klok som vi.
4.   Du skall veta att du ibland är bättre än vi.
5.   Du skall veta att det kan hända att du vet mer än vi.
6.   Du skall veta att ingen av oss är förmer än någon annan.
7.   Du skall veta att du duger till allt du verkligen vill.
8.   Du skall skratta med oss.
9.   Du skall veta att någon bryr sig om dig.
10. Du skall veta att du kan lära oss något och vi kanske kan lära dig något.

Det finns säkert en omarbetad version, men denna är min. Jag som lärt mig att ta plats den hårda vägen genom att samla livserfarenhet, göra misstag och ta emot en jäkla massa strunt från framförallt kvinnor. Kvinnor är mästerliga på att trycka ner varandra. Kvinnor är nog sjutton Jantes bästa vänner!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar