söndag 30 mars 2014

Vart tog våren vägen?

Vilken fantastisk helg vi har haft! Vi som har den stora förmånen att bo i södra Sverige. När jag kom ut från gymmet i förmiddags visade den elektroniska tavlan på +17! Gullvivor, vitsippor och scilla slåss om utrymmet under min allergibefrämjande björk (som jag med tanke på min pollenallergi antagligen borde såga ner, men jag är lite förälskad i den måste jag medge). Tussilagon lyser upp dikesrenarna, min rhibes sangineum (eller hur det nu stavas) blommar i min trädgård - väldigt tidigt! Men "värst" är nog att magnolian som står vid musikskolan i min lilla hemort i världen står i full
knopp och mycket snart slår ut i sin hela prakt. Normala år går vi runt och bekymrar oss för att magnolian inte ska blomma till Lunds studentsångarförening sjunger in våren på universitetstrappan. I år lär oron gå åt andra hållet - att den ska vara överblommad sedan länge...

Nåja, våren är lika fantastisk och välkommen varje år. Med ljuset blir allt så mycket lättare att handskas med. Möjligtvis förutom att gå till gymmet, men då finns ju alltid möjligheten att jogga i stället. Det är få saker som ger en sådan kick som en joggingtur en tidig morgon! Måste investera i ett par nya löparskor eftersom de gamla är utnötta i dämpningen. Något som ger ömma benhinnor efter varje pass och det är ett mycket trist obehag som jag helst är utan!

Som vanligt har jag haft fel gällande min kalender denna våren också. Dagarna fullkomligt rusar iväg och det är svårt att hinna med allt. Både alla måsten och det som är mest roligt. Denna veckan är fulltecknad: träning, after work och utgång på lördag. Hur tänker man då när det plötsligt försvinner en timme under en helg?!? Får jag tidskompensation för detta? Min lediga veckovila har ju faktiskt blivit ganska mycket kortare. Enligt min åsikt är nämligen de lediga timmarna mycket mer värda än de timmar jag måste spendera på jobbet. Det borde faktiskt införas en Tidsombudsman. Eller kvinna. Jag är inte så knusslig när det gäller vilket kön personen i fråga har. Så länge kompetensen och lämpligheten finns spelar genusförhållandet ingen som helst roll. I morgon ser jag framemot att räkna alla kommentarer om hur himla jobbigt det är med sommartid och att nu är klockan nio, men egentligen är den bara åtta. Samma visa varje år. Har folk inget roligare att komma med? Fördelen är kanske att jag slipper klämkäcka "Måndag! Ny vecka och nya möjligheter!". Varför kan inte de nya möjligheterna dyka upp en tisdag i stället? Tisdagen är ju lite så där lagom trist och innehållslös och skulle verkligen behöva ett lyft i fråga om möjlighet. På tal om möjlighet så känns det just nu ganska omöjligt att vara pigg i morgon bitti. Klockan närmar sig elva och jag känner mig fortfarande oförskämt alert och osömnig. Får väl ligga och läsa något lagom trist som får ögonen att trilla ihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar