torsdag 6 mars 2014

Vardagens trivialiteter. Och lycka...



Så sant som det är sagt! Choklad lindrar sorg och motgångar. Precis som vin. Inte rosevin dock, som
enligt min smak inte tillhör gruppen vin. Rosevin är i samma genre som cider och alkoläsk tycker jag. Inte ens om jag är riktigt desperat dricker jag rosevin! Eller...förresten...jo, det gör jag. Något måste man ju dränka sina sorger i.
Just nu är jag mest fixerad och fokuserad på vatten. Eller snarare avsaknaden av vatten. Vi har
nämligen inget sådant i våra rör. Totalt torrlagt. Kanske det finns kvar någon liten skvalpande vattensamling i någon rörböj, men det kommer inte ut något när man vrider på kranen. Kommunens vattenverk håller på att spola ledningarna och med anledning av det så är vattnet avstängt mellan kl.
19 och 04 i dag och i morgon. Jag är helt stressad av detta! Vatten finns i alla upptänkliga kärl och det var nästan så att jag rusade ut för att köpa batterier, ficklampor och fler stearinljus när yngste sonen ifrågasatte vårt lager gällande just denna kategori överlevnad. Till mitt försvar vill jag bara påpeka at
man inte kan vara för redo! För att minska morgondagens stresshormonsnivå har jag redan nu bestämt att vi ska äta köbepizza för jag ska gymma och med sen hemkomst blir det som man brukar säga, tajt att hinna med matlagning medan man har vattentillgång. Vad livet är komplicerat utan vatten!! Man måste nästan vara född i vattenbrist för att förstå...

Somnade innan jag hann publicera inlägget i förrgår! En helt ny värld av skaderisker har uppkommit nu när man tar med sig Paddy i sängen...

Kan till min stora glädje meddela att jag överlevde vattentraumat! I går hetsade jag hem från jobbet för att hinna träna och duscha (jag gillar inte att duscha på gymmet) innan vattnet skulle stängas av på nytt. Lite mindre stressad än dagen förut. Rutin skapar ju en viss trygghet, trots allt. Jag hann duscha och fyllde åter igen alla upptänkliga behållare med vatten för vår överlevnad. När jag skulle gå och lägga mig fick jag ett infall att kolla om vattnet verkligen var avstängt. Gissa om jag blev snopen när det forsade fram vatten precis som vilken vanlig kväll som helst! Nåja. Jag har i alla fall både överlevt vattenbrist OCH känt glädjen över att åter ha vatten i mina ledningar. Det behövs en liten påminnelse om både det ena och det andra här i livet. Lycka kan vara så enkelt som att fylla ett glas med kallt vatten direkt från kranen :-)! Om man nu råkar sakna vin. Eller choklad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar