söndag 9 mars 2014

Klimakteriekäring - min nya identitet

Lördagen den 8 mars 2014 kommer jag att minnas! Den internationella kvinnodagen blev startpunkten för mitt tjejbrus/käringakör - välj själv!

Fy tusan säger jag bara. Japp! Jag tillhör dem så har skrattat åt dessa "kvinnoproblem", gjort narr av dem och lite föraktfullt tyckt att det kan ju inte vara så himla jobbigt. Efter endast ett dygn kan jag berätta att det är JÄTTEJOBBIGT! Plötsligt blir man totalt överhettad - ingen varning eller minsta tillstymmelse till att det ska ske. Sitter och läser - feberhet. Försöker somna - kastar av täcket och flämtar efter kyla och frisk luft. Hur länge ska detta pågå??? Som den vetgiriga person man är har jag så klart läst på Google och inte kändes det så positivt. Sömnrubbningar (jo, det känner jag till, tack, men ska det tillta nurå?), yrsel (jaha?), humörsvängningar (lycka till önskar jag min omgivning) och det som kan lindra, förutom medicinering, är mindre intag av kaffe, te och alkohol (så nu ska alla mina laster alltså dras in?) och motion (!). Ursäkta mig, kära Googleuppdaterare, men jag har inte tid att motionera fler timmar i veckan. Om inte någon erbjuder sig att försörja mig, så att jag kan gå ner i arbetstid...
Det var den negativa delen av inlägget!

Nu känns det som det är vår på riktigt här id en svenska södern. Något händer med mig när jag vaknar till sol och fågelsång. Joggaren inom mig vaknar och om det, som i dag, finns tidsutrymme, har jag svårt att låta bli att knyta på mig löparskorna och starta dagen med några kilometers joggande.  I morse blev det inte mer än fyra kilometer i sakta mak. Gårdagens ganska tuffa gympass kändes i benmusklerna och min erfarenhet av att ryggen tar stryk om jag springer för långt på asfalt fick mig att dra ner på ambitionerna. Men så härligt det var! Solen sken, en ljum bris, fågelkvitter och som grädde på moset kom ett gäng sångsvanar flygande över mig. Min tanke om att löpning var ett passerat kapitel i mitt liv får omprövas! Nya skor ska inhandlas eftersom jag vet att dämpningen i mina nuvarande joggingskor är på upphällningen. Tur att jag gillar shopping :-)
Fikade i uterummet och satt och läste en av mina favoriter; Michael Connelly. Ljuvligt! Till och med ett par timmars trädgårdsarbete kändes härligt denna söndag. Är dock inte så säker på att den känslan håller i sig i morgon när alla de små musklerna ger sig till känna...

Dags att ta tag i söndagsångesten! Tog en öl till maten och jäklars! Både yrsel och hetta överfaller mig! (Det sista var ironi!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar