tisdag 30 april 2013

Moraltanten slår till - igen

Valborg, eller siste april som det heter här i Lund. En fin tradition att fira in våren med vårsånger, vårtal och majbål. För studenterna är siste april en viktig helg med historiska traditioner. Ofta startas dagen med sillfrukost och avslutas med spex och vårbal. Tyvärr har detta fått helt vansinniga proportioner. Stadsparken i Lund bildar ramen för en jättefest (spontan kallas den, men det är alls inget spontant med den.) Det har handlats kolossala mängder alkohol dagarna före och jag kan inte se något spontant i att det vallfärdas från när och fjärran till Stadsparken redan vid 7 på morgonen. Då dessa ungdomar, vissa VÄLDIGT unga, alltså påbörjar dagens alkoholmaraton. Det är rent ut sagt beklämmande!
Årets "fest" har tydligen varit stökigare än normalt - hur man nu kan normalisera detta svineri och förstörelse. Flera fall av misshandel, kommunens personal har fått köra hem överberusade ungdomar, glasflaskor kastas ( det är ju ett jätteroligt sätt att fira på!), varenda buske används som toalett och det är rent ut sagt vidrigt! Mitt i all denna dekadens med en massa minderåriga, SKOLPLIKTIGA ungdomar finns det föräldrar som ifrågasätter polisens arbete. HALLÅ!!! Era barn ska för det första vara i skolan och för det andra har de, om det inte varit skoldag, inte i Stadsparken att göra överhuvudtaget. Vart tog föräldraansvaret vägen?!? Ring skolan,  är ungen inte där så skolkar han/hon uppenbart och då är det väl bara att bege sig till Stadsparken och leta reda på ättelägget. Hur svårt kan det vara?!? Jag såg så många aspackade, raglande småungar på vägarna runt Stadsparken när jag körde från jobbet och då var klockan inte ens 15.30. De sprang runt ute i trafiken totalt oberörda av att det fanns både personbilar, bussar och lastbilar. En hårsmån från att bli påkörda, men det hade väl också varit polisens fel... När jag gick till bilen så var det en kille bakom mig som talade i telefon och jag förstod att han kom från Stadsparken. Han ondgjorde sig över att det var så många småkids där, säker knappt högstadieelever eftersom de hade tandställning allihop. Nyfiken på vem som gjorde denna djupa analys så vände jag mig om och, ja som ni förstår var ju denne yngling inte mycket äldre än tandställningsgänget.
Det är verkligen sorgligt att se hur det har urartat  med firandet och hur mycket dessa alldeles för unga kostar samhället en dag som denna. Hur problemet ska lösas vet jag inte, men något måste göras. Vi har inte råd att låta detta fortgå år efter år. Jag tycker verkligen att våren ska firas och att det är okej att studenterna har sina sillfrukostar och samlingar i Stadsparken, men jag vill hävda att det största problemet är alla dessa mycket för unga barn som vistas där och dricker okontrollerat. Och för dem är det faktiskt föräldrarna som har det yttersta ansvaret! Inte skolan, kommunen eller jag. Jag har tagit ansvar för mina egna barn och deras hårda barndom till trots (jo, här har det varit totalförbud att vara i Stadsparken på siste april fram till gymnasiet), så har mina söner överlevt utan alltför stora men. Och jag är väldigt tacksam att jag aldrig har behövt ta mig till lasarettet för att se dem sönderslagna eller magpumpade. Om det hade hänt, så hade jag heller inte skyllt på samhället eller polisen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar