tisdag 4 september 2012

Jag tror jag ska sadla om...

Lever i en ständig förundran över de som en gång ska ta över vårt samhälle! Vilken verklighet lever de i? Jag har inte gjort misstaget att titta på pinsamheterna i Ung och bortskämd i kväll - en gång räcker och blir över! Det är klart att det är brister i dessa odrägliga världsfrånvända varelsers uppfostran och att ansvaret för detta hamnar hos föräldrarna som, säkert i all välmening, har klemat bort och curlat sönder sina ungar. På nyheterna i går kunde jag till min förskräckelse höra att det på flera håll i landet råder skriande brist på fabriksarbetare, men se det är inte ett jobb ungdomarna är intresserade av. Då är det bättre att vara arbetslös och få socialstöd eller leva på sina föräldrar. Jag har hört mammor på fullt allvar säga att deras stackars döttrar inte ska behöva arbeta inom åldringsvården "för det skulle hon aldrig klara av". Och?! Vill du ha pengar och saknar erfarenhet och utbildning, så får du ta det som erbjuds och kan inte stå med näsan i vädret. Let´s face it: alla kan inte bli berömda modebloggare, fotomodeller, arbeta med media eller "arbeta med något kreativt". De allra, allra flesta av oss måste gå upp varje morgon och ta oss till jobbet oavsett hur jäkla trist vi tycker att det är. Vi måste göra det för att det är det som ger oss en inkomst att leva för. Jag förstår att det kan komma som en chock för många brats att det inte bara är att hämta pengar i ett hål i väggen eller slänga fram ett kort - NÅGON har arbetat ihop de pengarna! Hur ska dessa lata och verklighetsflyende varelser klara sig i framtiden? Vem ska betala deras ålderdom? Någon pension har de ju inte arbetat ihop...
Det är nyttigt och utvecklande att prova på olika yrken när man är ung - även om det inte är glamoröst eller välbetalt! Det är få förunnat (om man nu ser ett sådant liv som eftersträvansvärt) att leva som Paris Hilton. Att handla sina kläder på lågpriskedjor gör en inte till FASHIONISTA! Och att endast ägna sina dagar åt att sköta om sin kropp, sitt hår och sina naglar gör inte att man lever ett GLAMORÖST liv. Det känns som livet handlar om missbruk - antingen det rör sig om snabba kontanter via sms-lån, drogberoende, träningshysteri, kroppsidealiserande, mat- eller ätstörningar. Det ständiga hetsandet efter den perfekta kroppen, det perfekta jobbet, det glamorösa livet och den perfekta partnern gör att livet försvinner i en spiral som snurrar allt fortare. LIVET ÄR ÄNDLIGT! Det är det enda vi kan vara helt säkra på. Vi föds, för att efter ett visst antal dagar dö. Detta antal vet de flesta av oss inte på förhand, men våra dagar är räknade. De erfarenheter jag, tyvärr, har fått av livets ändlighet, har gjort mig mer ödmjuk inför det faktum att om inte jag fyller min tomma påse med något meningsfullt, så gör ingen annan det heller."Man kan ingenting ta med sig dit vi ska", men man kan leva varje dag som den vore den sista och för en dödsdömd spelar utväxten, omålade naglar eller lite muffinslull på magen ingen som helst roll!
Jag skrev en status på FB för ett tag sedan att jag är kvalificerad för att vara fotomodell; någon fixar frisyr och smink, talar om vad jag ska ha på mig och sedan gäller det att stå och se lagom ointresserad och blasé ut framför kameran. Lätt som en plätt! Och resor förstås! Men det klara jag också galant - man har ju varit ute och "rört på sig" så att säga..."Som om hon är snygg som en fotomodell!" Jodå, jag hör invändningarna! Men vet ni vad man kan göra med Photoshop?! Har ni sett bilder på osminkade och ostylade modeller någon gång?! Många är riktigt fula med taskig hy och dålig kvalitet på håret...Men deras benstruktur i ansiktet är fotogeniskt. Om jag får säga det själv är mina kindkotor inte att leka med...
Oroa sig inte, kära läsare! Jag har inga som helst ambitioner att sadla om. Jag är född i en era där man inte skulle förhäva sig och mina bästisar är Jante och Ågren (fast Ågren ligger lite pyrt till). Men om jag tillräckligt ofta bloggar om detta och lyckas få bekräftelse, så kanske jag ändrar mig...


                                       Photoshop: Sofia Wilson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar