torsdag 13 september 2012

Bludder - Bladder

Fascineras av årstidsväxlingarna! Just nu känns det verkligen som varje dag är en kamp om vilken årstid vi befinner oss i - härligt krispigt på morgnarna och varmt på eftermiddagarna. Med andra ord helt hopplöst att veta vad man ska ha på sig. En del av mig längtar efter att få börja med boots och stövlar, men samtidigt är det ju så otroligt skönt att kunna gå barfota så länge det bara är möjligt. Jag tycker det är fantastiskt roligt att studera människor och inte minst deras klädsel. Mitt arbete ger mig förmånen att se cirka 2 300 individer varje dag med mer eller mindre lyckade kombinationer; mer eller mindre passande för situationsanpassat...I dag såg jag tre tjejer komma gående: en barbent med shorts och stövlar, en med jeans, tjock tröja och boots och en med kjol, tights, boots och stor halsduk. Min ena sons bästa kompis tog nog ändå priset häromdagen när han kom i förd sin systers stickade tofsmössa till shorts och flipflops. Hur tänkte han där liksom? Så klart hade han en "bad hairday", men frågan är ju om den var så dålig att den kunde konkurrera med den oerhört missklädsamma mössan...Anledningen till fliflops var att han inte hunnit tvätta några strumpor - nope, han arbetar inte...

Min trädgård är ett mycket sorgligt kapitel så här precis före hösten, men jag orkar inte ut och får inte tiden att räcka till riktigt. Rosorna är ju så fantastiskt vackra när de remonterar, men för att det ska fungera så krävs det ju att det vissna klipps bort. Manaña- monstret har tagit mig i besittning! Min svärmor brukar, så fort något om ogräsrensning eller liknande kommer på tapeten, säga att snart är hösten här och då spelar det ingen roll längre alternativt "det finns asfalt". En skön inställning, men jag är omgiven av minutöst skötta designade trädgårdar och det är inte alltid så lätt att blunda för hur vårt vildvuxna paradis ter sig jämförelsevis. Stannar man tillräckligt länge på jobbet är det mörkt när man kommer hem, så det är ju alltid en utväg :)

Jag försöker i alla fall att låta höstens melankoliska lättsinne infinna sig. Det finns en hel massa nya böcker i min "att-läsa-hylla", ett par osedda säsonger av Vita huset och en hel del filmer på hårddisken så några sysselsättningsbekymmer lär jag inte behöva ha! Sedan finns ju mitt sovrum som jag fortfarande inte har lyckats få klart...tonvis med papper att sortera (hur kan jag som avskyr att hålla reda på papper arbeta med administration?) och en hel del som ska köras till tippen. Någon dag...och kanske av någon annan (?)...Den kaotiska tillvaron jag för tillfället befinner mig i är inte en perfekt tillvaro för mig som periodvis fortfarande har problem att strukturera och organisera min vardag. Skönt att vara medveten om det åtminstone!

Närmaste dagarna ska bilen in för olje,- och oljefiltersbyte (detta efter att en varningslampa har blinkat i lite drygt ett år. Ingen ska komma och snacka om att jag inte är snabb och effektiv!), förhoppningsvis en sväng på Lunds kulturnatt på lördag och på söndag är det åter dags för La Famiglia att samlas. Först på Sturup Racing Way där min svåger ska köra Porsche (födelsedagspresent) och sedan ska vi hit och äta. Ett förslag som lät bra i februari, men just i kväll känns jättejobbigt :) Hur tänkte jag där? Å andra sidan vet jag att jag kommer att tycka det är roligt i morgon när jag förhoppningsvis har sovit mer än 3,5 timme...Parallellt med detta pågår Projekt Födelsedag. Själva Dagen är det andra som organiserar, men jag hade ju tänkt att ha öppet hus på lördagen och inför det krävs lite tankemöda (aj, aj!). Någon resa har vi gemensamt konstaterat att vi inte har tid med. Yngste sonen har svårt att få semester och den äldste har en massa inlämningsuppgifter, som det är svårt att komma ikapp med om man åker iväg. Får planera något efter nyår i stället; jag är inte omöjlig! Ska ge mig själv lite lediga dagar i födelsedagspresent "because I´m worth it"!

Ska inte tråka ut er mer med mitt babblande och bluddrande. Jag känner att ögonlocken blir tyngre och tyngre, så det blir en stund med Hanne-Vibeke Holst innan John Blund kommer!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar