söndag 18 december 2011

Vad har hänt? Redan fjärde advent!

Idag har det fjärde ljuset i adventsljusstaken tänts och snart är denna decembers väntetid till ända. Svårt att tro att det är julafton om mindre än en vecka. Julstämningen är lite svårfångad när det är milt höstväder utanför. Bra för elräkningen, men annars hade jag hellre haft en vit jul, kanske inte riktigt lika vit som förra året då vi var praktiskt taget insnöade - både bildligt och bokstavligt. Just nu snurrar Malena Ernmans julskiva (ja, jag är så gammalmodig att jag fortfarande köper CD- skivor! Bättre ljud och mindre meck! Spotify används mest på jobbet) och julgranen står välklädd på sin vanliga plats och än så länge sitter barren kvar också... Men något saknas! Den äkta sanna julglädjen vill inte infinna sig - en normal december är jag i mitt esse, glöggtillställningar, adventskaffe, pysslande, fixande, planerande, tissel och tassel. Men inte december 2011; julmånaden som glömdes bort. Julklapparna är inhandlade, men ska slås in och rim ska skrivas, ingredienser till julgodis finns hemma, men orken att göra det saknas, julkort ska skrivas, men det var egentligen sista dag i fredags om man vill vara säker på att de kommer fram före julafton *suck*. Tror Grinchen har blivit kompis med Luther och Ågren, som normalt är mina bästisar, och lyckats få dem med på "hata-julen-tåget".
Jag var på Nova Lund i går förmiddag - fem minuter innan de öppnade och redan då hade det samlats en hel del bilar på parkeringen. Nova är ett ställe som alla med någorlunda självbevarelsedrift undviker veckorna före och efter jul eftersom hela området är så korkat planerat. De har lärt sig att trafiken måste dirigeras så det stod några stackars väktare i korsningarna och viftade bilisterna rätt. Hur svårt kan det vara att följa vägskyltarna? Uppenbarligen väldigt för det fanns dem som försökte svänga vänster när det var vänstersväng förbjuden... Om man är så fruktansvärt stressad av all köphysteri och julhets kanske man ska planera lite bättre, ta bussen eller bara gilla-läget?! Det var trevlig stämning i de butiker jag var inom, glad och positiv personal trots en del köer. Jag lyckades till och med få tag i en ny klänning till jul! Inte på Esprit, som brukar vara min hovleverantör utan på Flash. De är alltid lika trevliga och serviceinriktade i den butiken! Efter lite drygt en timme hade jag handlat på mig det jag tänkt mig och lämnade Nova för nästa ställe - Citygross... Hade bestämt mig för att inte handla om parkeringen var överfull, men det var inte så farligt faktiskt. Det var mycket folk i butiken, men alla kassor var öppna så det var relativt smärtfritt. Stackars kassapersonal - folk hade ju rågade kundvagnar! Vem vet om det går att handla i morgon...
Som sagt: det mesta är redo för julafton. I morgon blir det sillinläggning, Systemet (det behövs en liten julsnaps till sillen, mer glögg och lite rödvin :)) och kanske lite nya hyacinter för de som stått här under månaden börjar se lite trista ut.
Nej minsann! Om man skulle ta och kicka Grinchen, kavla upp ärmarna och gå och börja med julstubben! Ska man dricka glögg och fira fjärde advent duger det inte att sitta här och tycka synd om sig. Granen står så grön och grann i stugan, Peter Jöback sjunger vackert och dofterna från hyacinter, gran och stearinljus kan få vem som helst i julextas - nu kör vi!

                                           Så här såg det ut för ett år sedan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar