lördag 15 oktober 2011

Oktoberdag i praktskrud

En fantastisk lördag! Strålande väder; sol från en klarblå himmel efter en kall natt med markfrost. I söderläge fick jag nästan vårkänslor av den värmande solen och den så här års vanligtvis lyckligt avsomnade, efter devisen det man inte ser finns inte, städluthern väcktes temporärt (hoppas jag!) till liv igen. Med iver och frenesi grep jag an projekt fönsterputsning. I och för sig ingen större affär numera med vippfönster och bara två sidor att putsa, men ändå! Fönsterputsning är ju en städhandling som faktiskt ger direkt resultat till skillnad mot mycket annat tröstlöst man ägnar sig åt i den genren...Rena fönster kräver naturligtvis rena fönsterbleck, så även dessa fick sig en duvning och lyser nu tjusigt vita igen efter en tid i grått töcken. Tanken var egentligen att åka till IKEA denna lördag, men en sådan sysselsättning gör sig bättre i annan väderlek. Nya byråer ska inköpas till Pontus kläder och tanken och förhoppningen är att en någon annan i familjen ska få plats med allehanda tyger, sybehör och målargrejor i någon liten låda. Skriver förhoppning eftersom båda sönerna har tämligen digra garderober, trots hård gallring för drygt en månad sedan...Hans garderob har på något outrundligt sätt blivit helt skev, av sig själv - jo, det är sant! Vi var på nedervåningen och hörde plötsligt ett mycket märkligt ljud från ovan. Tämligen oreligiösa som vi är, trodde vi inte att det var Gud som talade till oss, men kan ju erkänna att det var lite läskigt innan vi kom underfund med vad som hänt. Det mesta av kläderna är förpassat till klädkammaren, men garderoben står kvar som ett minnesmärke över svunna tider. Eller om det har med ställtiden för tippbesök att göra? Faktum är att den är infernaliskt tung och troligen kräver släp för transporten och genast blir det ett problem. The story of my life: "en liten grej för dig är ett gigantiskt problem för mig". Lika bra det var för fint väder idag, så kunde jag fortsätta utveckla min skicklighet i att skjuta upp till en morgondag inom en inte allt för nära framtid...
När jag ändå var i "strunta-i-IKEA"-mood passade jag på att höstskruda trädgården och klippa ner allt det vildvuxna som har fått husera fritt. Med nyputsade fönster och klippta buskar blev det plötsligt väldigt ljust inomhus! Årets, troligen, sista rosor står i en vas i köket. Lite vemodigt, men fortsätter oktober som det har varit sista veckan är det inte svårt att leva!
Tittade på gårdagens Skavlan på svtplay alldeles nyss. Programmet brukar vara bra, men jag tyckte det hade en extra puls igår. Blev väldigt förtjust i Noel Gallagher och såg den sorg som strök över hans ansikte varje gång Liam kom på tal. Det är inte lätt att sörja ett levande syskon...
Avslutar med några rader av Erik Blomberg, som jag försöker tänka på när mörkret i mig försöker ta över:

"Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är."     

1 kommentar:

  1. Det låter som en lördag med ett gott innehåll. Hösten är sen i år. Vi cyklade ut till Krankesjön. Träden är ovanligt gröna för att vara vid den här tiden. Det var helt vindstilla idag, inte sant? Underbar dag att nua!

    SvaraRadera