måndag 29 juni 2020

När visarna slutat gå

En vecka  till semester och det börjar kännas i såväl kropp som själ. En märklig känsla eftersom jag har tillbringat dubbelt så mycket tid hemma som normalt. Distansarbete varannan vecka och inga resor på hela detta halvår i kombination med alla inställda aktiviteter gör att jag har en väldigt lustig tidsuppfattning. Det är ju dessutom lite påfrestande att se sitt hem så mycket i dagsljus! Herregud vad det behövs städas, men det som bör göras inomhus hinns inte med nu när det finns så mycket att hitta på utomhus. Operation "Klippning av ligusterhäck med handkraft" är avslutad för denna gången  Älskar att arbeta med egen handkraft! Och att klippa häck ger en underbar tillfredsställelse. Något som syns, förändrar hela rummet i trädgården och dessutom ger gratis motion. Jag får samma tillfredskänsla av fönsterputsning och målning. Det är harvandet med dammvippa och dammsugare som inte riktigt är min melodi. Otacksamt kvinnogöra, som syns i typ tio minuter och sedan är det dags att börja om. Mannen, som tycker man ska använda maskiner när sådana finns, fick dock äran att klippa syrenhäcken med elkraft. Ibland får man svälja sin "kan-själv"-replik och låta någon hjälpa en. Jag har klippt syrenhäcken med hjälp av häcksax, sekatör och såg. Det tog larvigt lång tid, var helvetiskt jobbigt och blev inte speciellt bra. Men, även jag lär av mina misstag! Och lyckas svälja min stolthet - sällsynt, men det händer! Nu är således väggarna i trädgården fixade och jag har en massa bilder i huvudet om hur jag ska förändra. Jag säger ju att jag tillbringar för mycket tid hemma! En av planerna är att sätta upp plank i ena hörnet och där bygga trädäck med pool. Som alltid när man börjar tänka nytt så ser man bara möjligheterna, men nu när jag verkligen börjar gilla denna idén så uppenbarar sig alla problem. Inte så att jag har tänkt bygga planket själv - även jag inser mina begränsningar! - men det är en stor bok, sisådär tio meter hög som är i vägen. För mig är det en gåta att man planterat ett så stort träd i en liten villaträdgård... För att inte bli helt trädlös så funderar jag på något annat mindre träd i en annan del av trädgården, som då betyder att jag behöver gräva bort en attans massa annat som står där. I skrift inser jag att det säkert bara blir en "bidde" av detta också. 

Ur tristess frodas kreativitet har jag hört sedan barnsben. Och, pinsamt nog, även inbillat mina söner. Det stämmer inte! Jag har haft en jäkligt tråkig vår och det känns som tristessen ska kväva mig. Inte den minsta lilla gnutta kreativitet slår rot och min elefantskötare har fullt upp med att få mig ur sängen på morgonen. Tur för honom att jag har skapat ett behov av min morgonträning: powerwalk och joggning. Hade det inte varit för dessa tvångsmässiga aktiviteter hade jag väl suttit som en fet soffpotatis och vräkt i mig chips och godis dagarna i ända. Lite karaktär har jag och försöker hålla sötsuget stången, men det är svårt. Så mycket lättare arr vältra sig i självömkan. På sätt och vis är det en nyttig erfarenhet att se hur mycket en fulltecknad kalender betyder för självkänslan - i mitt fall. Sonens bröllop och mitt barnbarns födsel är förbi och svårt att toppa. Jag vet att det låter egoistiskt, men jag orkar inte sitta och gnissla på en fiol och spela pandemins molltoner. Det finns det alldeles för många som gör... Dystopier och pandemier är helt enkelt inte ett dugg kompatibelt med min personlighet. Har ni förresten tänkt på vad tyst det är på sociala medier angående smittspridningen i de länder som öppnar upp? På allvar - trodde man att viruset skulle försvinna om man stängde dörrarna? Och danskarna... Det hade varit riktigt galghumoristiskt om det stämmer att det var danskar som tog covid19 till Sverige... Personligen tänker jag bojkotta hela världen tills det här är över. Men först ska jag ha semester! Jag har ju en hel trädgård att skövla och sedan anlägga nytt. Och dessutom ett berg (bildligt) av olästa böcker som ska hinnas med. Och en blogg som är pinsamt eftersatt. För att inte tala om allt som behöver göras inomhus. Det finns banne mig ingen tid åt varken tristess eller kreativitet. Går ut och fäller några träd!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar