onsdag 2 januari 2019

Nu är säcken knuten om 2018 och jag är redo för mina självmål 2019

Första inlägget 2019 - känns nästan lite högtidligt. Och inspirerande! Jag har äntligen (!) kommit igång med tränandet igen. För tillfället är det powerwalks 5 - 8 km per dag, men jag har fått tillbaka lusten, släppt skräcken för att ramla och känner att "löparen" inom mig vaknat till liv. Men det där med att jogga får vänta ett par kilo. Om det var något oönskat som togs med över årsskiftet så var det ganska för många överskottskilon. De där som bitit sig fast efter min brutna arm och vältrandet i självömkan - "Jisses, vad du har lagt på dig", säger spegelbilden - den bittra, skoningslösa sanningssägaren. Jag önskar att mitt svar på detta varit "Du har helt rätt! Här tarvas motion och återhållsamhet". Tyvärr har svaret varit. "Du har helt rätt! Gud vad det är synd om mig *buhu* - jag behöver en tröst i form av choklad/vin/kaka/...".
 Men nu är det slut på det! Självömkan och tröstätande är sååå 2018 och med hjälp av min personliga tränare på min vänsterarm påminns jag ständigt om att andas, stå upp, uppfylla mina träningsmål och liknande. Stressande, men vilken positiv stress det medför! Jag har fått tillbaka min kreativa ådra och känner en otrolig lust till att börja skriva igen, arbeta kreativt med händerna - akryl, och akvarellmålning kommer att upptas och jag sneglar dagligen längtansfullt mot symaskinen, men har lärt mig att inte gapa över allt på en gång. Någon gång ska väl även jag begripa mina begränsningar...

Året som gick. På något sätt känns det som man måste knyta ihop säcken om 2018 och avsluta det för att kunna gå in i 2019 med fräscha ögon och öppet sinne. För mig var 2018 antagligen så nära ett räkmackeår man kan komma. Underbara ögonblick med familj och vänner - nya såväl som gamla, resor, kultur och en massa kärlek. Otroligt arbetsamt ur yrkessynpunkt, men det har jag vilat ikapp under december månads lättjefulla semesterdagar. Nytt jobb på min gamla avdelning, vilket jag verkligen ser framemot att kunna lägga min energi på när jag återvänder till jobbet på måndag. Hittills har jag mest fått hjälpa till att släcka akuta bränder, men jag vill börja arbeta med det jag ska, strategisk utbildning, lägga struktur och bygga rutiner. Och inte minst få börja arbeta med att bygga utbildningen så att den matchar de behov som finns bland cheferna. Egentligen borde jag ha övertidsersättning på min lediga tid eftersom jag faktiskt tänker extremt mycket på arbetet...

Nytt år. Nya möjligheter. 2019 - ojämnt på något sätt, men man vänjer sig väl. Jag är inte mycket för att ge nyårslöften och har inte gjort det inför detta årsskiftet heller. Dock brukar jag försöka ge mig några självmål och eftersom jag är en öppen person som saknar självdistans delar jag med mig av dem:

  • äta bättre (japp, sjukt nog har jag kommit på att choklad och vin inte är det mest hälsosamma man kan äta till middag sju dagar i veckan) - mer frukt och grönt
  • motionera! Målet är att börja gymma nästa vecka - har problem att bestämma om jag ska säga upp medlemskapet på nuvarande och starta om på 24/7 så jag kan träna i centrum direkt efter jobbet. I-landsproblem big time!
  • göra något kulturellt varje månad. Funderar på om jag kan få med mig någon på bio en gång i månaden - så det blir av! Motionera gör jag helst ensam, men gäller det biobesök vill jag ha med mig någon att diskutera med efteråt.
  • läsa minst två böcker i månaden! Och inte bara deckare...
  • våga vara lycklig! Även om det innebär att göra sig av med energitjuvar i min närhet
  • göra något kreativt varje vecka
Så här på skärmen ser det faktiskt plättlätt ut! 2019 ska bli ett riktigt MåBra-år! Ett år då jag ska samla nya härliga minnen med mina nära och kära, umgås över goda (det betyder att vi inte äter hos mig...) middagar (med mycket nyttigheter...), förhoppningsvis ett par resor (Dublin (jag vet!!!), sol och bad, storstad i Europa) och framförallt LEVA VARJE DAG! I morgon åker mannen och jag på minisemester till Göteborg (läs: Gothia Cup innebandy) och det ska bli riktigt härligt att avsluta semestern med dessa dagar i storstaden. Den 14 januari är det begravning och jag ska försöka bli klar med bouppteckningen den veckan, så att jag kan fokusera på det positiva som jag har tänkt fylla detta år med. Alla självmål till exempel - boka resor, evenemang och middagar kräver sin kvinna! 

Med andra ord:
Kära familj och vänner - bered plats i era kalendrar för nu ska vi samla gemensamma minnen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar