tisdag 23 februari 2016

Aj, vad det bultar och bankar!

Tisdagar har sedan jag införde tidelido blivit betydligt trevligare. Jag skulle till och med vilja påstå att de har blivit riktigt uthärdliga (även i de veckor då jag måste arbeta fem dagar...). Det kan ju också vara en bidragande orsak att mitt "tidelidoande" retar vissa personer och kanhända att jag kanske till viss del tillhör den falangen som alls inte har något emot att reta gallfeber på folk...

Denna tidelidotisdag startade längs Memory Lane när jag som vanligt lyssnade på Morrongänget på Guldkanalen - jag är inte bara obotligt positiv utan även lokalpatriot då just denna kanal huserar i byns gamla brandstation. Plötsligt hörs Tracy Chapman's hesa karakteristiska röst i "Can I hold you tonight" och vips var jag utanför Stora salen på Grand i Lund. Det var en tidig förmiddag och jag fick min vanliga runda för att planera dagens arbete när jag hörde någon klinka på pianot i korridoren. Med bestämda steg styrde jag stegen dit för att ta de unga vaktmästarna i öronen (det känns som de alltid opererade parvis) och tala om hur olämpligt det var att misshandla pianot när det fortfarande låg  gäster och sov. Jag blev lite snopen när det var Tracy Chapman som satt där, men hon förstod direkt att det var för tidigt att spela och bad skamset om ursäkt. Hon slapp i alla fall att bli ryckt i örat. Liiite folkvett har jag faktiskt!

I kväll skulle jag göra mig till och laga mat. Så där på riktigt och från grunden - pannbiff med stekt lök, kokt potatis och broccoli. Jag har ju lagat mat förr och kan till och med få ihop riktigt hyfsade middagar då och då utan att skryta, men... Ett gott råd som man, uppenbarligen, inte kan ge för många gånger: se till att ha slipade knivar! Vassa knivar är bra - slöa är inget att ha!! Om man inte vill skära av sig halva pekfingret. Stort plåster och ett fasligt dunkande i fingertoppen gör att jag säkert kommer att ligga sömnlös i natt. Tur att jag hade köpt med mig en fastlagsbulle hem. Det blev så att säga plåster på plåstret på såret. Börjar även se ett mönster gällande mina absent abs...men det får bli ett annat blogginlägg. Nu ska jag starta min sömnlösa natt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar