torsdag 16 april 2015

Jag vill, jag kan...visst inte...

Halva april har passerats, men den där härligt värmande vårsolen vill sig inte riktigt. I lördags solade jag i och för sig i bikini och det var trädgårdsarbete i shorts och linne, men den värmen försvann lika snabbt som den kom. Om det inte var för de hysteriskt sjungande fåglarna på morgonen, den explosiva skira grönskan och de stora knopparna på magnolian så skulle man kunna tro att det var höst igen. Det blåser snålt och obönhörligt kalla vindar och regnet piskar - vinterjacka och stövlar har ännu sin plats i hallen. Hoppas att SMHI har rätt i prognosen om att det ska bli en solig och hyfsat varm helg. Det behöver jag!
Förra helgen var gick i kulturens tecken: American Idiot på Malmö Opera fredagskvällen och Aida på samma ställe på söndagseftermiddagen. Två enormt bra föreställningar! American Idiot hade jag inga förväntningar på alls. Jag hade hört en del av Green Day's låtar tidigare, men aldrig tillhört punkvärlden eller egentligen uppskattat varken musiken eller subkulturen. Vilken sanslös energi och spelglädje! Hopplösheten och drömmen om en bättre framtid framgick klart. Och som vanligt var det en välordnad scenografi. Som ni ser så var det en riktig energikick. Skynda er! Sista föreställningen är på lördag. Verdis Aida är en av de operor jag lyssnat mest på, tror jag. Vacker musik och för en ickevälsjungande varelse som jag (totalt omusikalisk och hellre än bra) så känns det som det krävs en hel del för att klara av att sjunga detta. Och det gjorde de verklgen! Vilka röster! Aida är ju normalt en storslagen estetisk föreställning som vältrar sig i storvulenhet, men denna uppsättningen var helt avskalad. Fjorton (?) kolonner utgjorde scenografin, klädseln strikt vit, grå och svart. Jag var lite skeptisk till om det skulle räcka till när jag läste recensionerna, men blev djupt imponerad över hur väl denna minimalism korresponderade med musiken. Fantastiskt bra!
Jag njuter verkligen av att konsumera kultur: film, teater, konserter, konst, böcker... Finns det något bättre sätt att ladda energi och kreativitet?! Jag tvivlar. Det är en enorm upplevelse att kunna försvinna in i en annan värld och få en annan bild av verkligheten. Verkligheten genom kulturutövarens ögon.
Under en längre period har jag inte klarat av att koncentrera mig på läsning och har därför ett berg av tidskrifter och böcker som hänger som ett ok över mina axlar. I kombination med det inre kaos jag för tillfället genomlider, så blir jag så fylld av negativ stress så att jag ibland kommer på mig att nästan hyperventilera. Detta blir så klart inte bättre av att jag har en trädgård som behöver ställas i ordning inför säsongen, ett par lass som ska rill tippen, oavslutade projekt inomhus och en ekonomi som för tillfället tycks vara i fritt fall. Betala och se glad ut! Fyra nya däck ska läggas på bilen på lördag, så nästa vecka blir det vatten och knäckebröd... Och tji kultur! Mer än de olästa hyllmetrarna jag har här hemma. Och kanske, kanske jag kan få möjlighet att verkligen GÖRA lite kreativt i stället för att låta den kreativa lusten - skriva, måla, sy - tryckas ner av någon undermedveten ovälkommen kraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar