måndag 2 februari 2015

Grå, grå, grå...

Februari. Fördelen med februari är att det är en kort månad. För oss i de södra delarna av landet är det oftast en månad som går i femtio nyanser av grått. Ännu en månad i femtio nyanser av grått, menar jag så klart, för även november, december och januari tillhör de mindre färgglada månaderna. Tiden då vi uthärdar mörkret och under klang och jubelrop förvirrade plirar mot ljuset om solen mot all förmodan lyckas bryta genom det kompakta molnberget. Men det är även en månad som innebär hopp! I lördags var vi utlovade (?) snökaos så det var med viss bävan jag slog upp mina himmelsblå på morgonen. Min snöskottare har flyttat 60 mil norrut och jag tillhör ju verkligen inte den kategori kvinnor som ägnar mig åt fysiskt arbete. JO! Det gör jag visst, men snö som inte fallit till julafton kan hålla sig borta. Tycker i alla fall jag. Nåväl. De himmelsblå, troskyldiga och lätt sömndruckna är alltså öppnade...och då hör jag det! Småfåglarna och koltrasten håller morgonkonsert och snökaoset var totalt ickeexisterande. Vintergäck och snödroppar står stoiskt i rabatterna, hukande mot vindarna som ständigt finns i vårt öppna landskap. I dag har det snöat från och till och i detta nu är det vitt på marken. Inte så att man behöver skotta eller pulsa fram i några drivor, utan mer av pudervariant. Winter Light - förhoppningsvis borta i morgon.

Lyckades vara riktigt aktiv i helgen trots att jag var dödstrött efter förra arbetsveckan. Lugn och skön fredag i soffan, rejält gympass, städning och vindrickning i lördags och en tung söndag (dagen efter lite väl mycket vin är inte såå kul, men man får skylla sig själv) som faktiskt innehöll en långpromenad med grannen och ommålning av en byrå. Sakta, men säkert, avslutas projekt efter projekt. Det svåra är ju alltid, åtminstone för mig, att komma i gång. Ingen risk för tjuvstart här inte! Att starta ett projekt tycks alltid medföra en hel hop biprojekt och det är detta, tror jag, som gör att jag helst låter bli att starta. Trots att jag vet att jag är nöjd efteråt. Ska försöka bli klar med så mycket som möjligt inomhus, för den här våren/sommaren måste jag ägna mig åt trädgården så den inte ställs under tvångsförvaltning som en sanitär olägenhet på grund av eftersatt underhåll.

Denna veckan innehåller sociala trevligheter, träning och hemmafix. Med tanke på att natten bestått av 3,5 timmes sömn överväger jag allvarligt att gå och sova nu. Med risk för att vakna i ottan igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar