tisdag 27 maj 2014

Vår demokratiska skyldighet!



Dessa ord är så sanna. Och så svåra att leva efter. Och att tro på... Men visst är det sant att vår förmåga att övertyga vår hjärna om att vi duger och klarar av det vi vill och önskar är ganska stor. Problemet är att vi är alldeles för snabba att klanka ner på oss själv. Tänk så mycket skillnad vi skulle kunna göra! Alla vi som inte tillhör de politiska och religiösa ytterligheterna. De extremistiska partierna som för tillfället tycks vara på väg att erövra våra beslutande organ. Det spelar för min egen del ingen roll om de är höger-eller vänsterextrema - deras värderingar och människosyn är totalt inkompatibla med mina. Jag anser i princip att de partier som har valts i demokratisk anda har lika stor rätt att verka på den politiska arenan och naturligtvis gäller de grundlagsstadgade rättigheterna även dessa extrema rörelser. Det som skrämmer mig är att så många "vanliga" människor väljer att lägga sin röst på dessa. Har man inte lärt sig något av historien? Eller är detta också den svenska urholkade kunskapsskolans fel? (Det sista sagt med viss ironisk underton...). Med risk för att åter bli slagen i huvudet om att jag har en politisk slagsida åt det borgerliga hållet, så skrämmer det mig hur den svenska riksdagen kommer att se ut efter höstens val. Den stolliga vänsterfalangen är i mina ögon inte kloka eller, för den delen, rumsrena med sitt proletariska budskap och revolutionära tankar. Om Sverigedemokraterna finns det mycket, negativt, att skriva. Intressant är att man använder sig av ordet demokrat i sitt partinamn... Deras åsikter har enligt min uppfattning ingenting att göra i ett demokratiskt parlament. Feministiskt Initiativ...ytterligare ett flumparti, men de har ju en kvinna med retorisk förmåga och hög kändispotential i fronten. Kommer aldrig att förstå hur man kan tycka att det är jämlikhet och jämställdhet att låta männen "känna på hur kvinnor har levt i alla tider". Inte ens yngste sonens hot/löfte om att ta ett banklån och flytta hemifrån om jag lägger min röst på FI kan få mig att rösta på denna stolliga vänsterfalang - feminist eller ickefeminist, det är frågan!

Det blev ett politiskt inlägg, men jag vill bara att vi ALLA ska tänka efter vilken sorts samhälle vi vill leva i och lämna över till den kommande generationen. Det är bara vi som kan stoppa ytterligheterna som befinner sig både på höger- och vänsterkanten. Vi måste ALLA våga ta debatten, våga stå upp för allas lika värde och allas rättighet till ett värdigt liv. VI kan gemensamt göra skillnad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar