måndag 23 december 2019

Lite smolk i julglöggen...

Måste starta med att jag faktiskt är ganska stolt över mig själv! Trots att jag har prokastrinerat bort större delen av december och tänkt att det är jättelångt till julafton (NÄ!! Det är i morgon!!!) så sitter jag i min skrivarhall i allsköns ro och tänker: det blir nog jul i denna lilla stuga även i år trots att jag inte far runt som ett jehu. Dagen inleddes med lugn och fridfull frukost, promenad till mataffären för att få hem lite färskvaror inför morgondagens excesser och därefter en lång härlig promenad på 6 km. Nöjd och glad drog jag i gång ett något försenat julbak - om man väljer att se det från den positiva sidan så finns det faktiskt kvar kolasnittar, chokladkakor och saffransbiscottis i morgon - och nu är det en lugn stund innan det är dags att stoppa in julskinkan i ugnen. Och vad passar bättre än att ägna denna lugna stund åt den eftersatta bloggen och fylla på min Kindle med lite julläsning? Alternativet är förstås att ägna sig åt städning, men allvarligt talat; hur kul är det?!?

Egentligen är jag grinig. Inte Grinchengrinig på grund av julen, utanför att jag är så infernaliskt trött på att inte få tycka vad jag själv vill. Varför ska vi som tillhör majoriteten alltid behöva böja oss för minoriteterna och de politiskt korrekta som förpestar tillvaron. Åtminstone för mig... För min del skulle jag aldrig få för mig att tala om för någon att de är idioter som bara äter vegetariskt, veganskt, halalslaktat och så vidare. Men som köttätare ska jag skämmas och stå till svars för mitt val. Varför?? Vem ger alla dessa morotskramare rätt att tala om för mig hur jag ska leva mitt liv? Varje gång jag blir tvingad att anpassa mig och förklara mig så känner jag att jag blir mer och mer militant köttätare. Exakt samma reaktion som jag får när det gäller hetsjakten på rökare. Jag har aldrig rökt så jag tillhör inte den "extremt allergiska mot rök"- maffian av före detta rökare, som är den absolut värsta mobben när det gäller rökförbud och hetsjakt. Hur skulle det vara om vi lät bli att vara så infernaliskt dömande och fördömande gällande våra medmänniskor? Tro mig! Du är inte en bättre människa för att du är ickerökande alkoholhatande vegan med second hand möbler och kläder, tvättar håret i bikarbonat och cyklar utan att följa trafikreglerna. Det går inte att köpa sig en miljögloria och ni får, med största sannolikhet, ingen förtur hos Sankte Per för att ni har valt en "miljövänlig" väg.

Med detta skrivet så känner jag hur julefriden lagt sig även över mitt blodomlopp. Risken för hjärtinfarkt är tydligen betydligt högre under julhelgen än övrig tid på året. Tror det blir läsfåtöljen och en kopp kaffe. För eventuellt politiskt korrekta läsare så är mitt kaffe importerat, alls icke miljövänligt med andra ord. Det där med att dricka cikoriakaffe är absolut inte min melodi.

God jul och en fridfull helgledighet önskar jag er alla! Oavsett om ni har ett julbord eller inte, och oavsett vad ni väljer att ha på ert julbord. Kom ihåg att det är den mänskliga samvaron som är det viktiga under julen; inte Mammon och kommersialismens fula tryne...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar