onsdag 3 augusti 2016

Exotisk fågel Del 2

En halvdålig väderdag och dagens måsten (man har sådana även om det är semester tyvärr) är avklarade, så nu sitter jag framför datorn med en kopp te och har precis lagt över alla semesterbilder. För säkerhets skull i dubbel upplaga...Teknik och jag är bara så inkompatibelt när det inte ska vara det. Det är ju bra att vara lite tekniskt okunnig om man har någon riktigt hunkig karl i närheten som man genom sin handfallenhet kan stärka i manligheten, men det händer sällan mig. Har nog aldrig hänt om jag tänker efter. Bra kvinna reder sig själv även om det ibland tar dubbelt så lång tid. Men nu ska jag inte fördjupa mig i detta, i och för sig väldigt intressanta ämne med stor utvecklingspotential, utan det ska ju handla om Irland. För mig var det första besöket och jag sitter här, men tror banne mig att min själ fortfarande är i Dublin! Ett otroligt trevligt land med sociala, glada och flirtiga människor. Nyfikna på främlingar och det kändes väldigt tryggt och säkert trots att man nästan inte såg några poliser överhuvudtaget. Jag vet att de fanns för vi passerade polisstationen och såg några cykelpoliser - för er som undrar kan jag tala om att de såg lika fåniga ut som de vi har på hemmaplan. Cykelhjälm och reflexväst i kombination med polis är faktiskt inte så upphetsande. Sorry alla eventuella cykelpoliser som läser detta!

Vårt hotell låg precis vid floden Liffey vilket gjorde det relativt lätt att orientera sig. Jag upplevde Dublin som väldigt promenadvänligt och redan första dagen var listan på de utvalda turistsevärdheterna avklarad utan någon stress. Bra hotell, god frukost och trevlig personal. Minus för att det saknades luftkonditionering, men å andra sidan förstår jag att det är mycket begärt - de hade haft en värmebölja veckan innan, så byggnaden var ganska upphettad första natten (observera att detta således inte berodde på att jag kom dit, vilket man lätt skulle kunna tro...)



Trinity College var så klart ett måste, men det var alldeles för lång kö in till Old Library för att få se Book of Kells, men något ska man väl ha kvar tills nästa gång. För en nästa gång ska det definitivt bli!Universitetsbyggnaderna (grundat 1591) med tillhörande omgivning är en riktigt ståtlig inrättning; vackra byggnader och fantastiska statyer och konstverk. En rofylld plats där den omgivande stadsverksamheten nästan varken hörs eller märks på annat sätt.



Sphere Within Sphere av Arnaldo Pomodoro

Underbart skyltfönster som dök upp när vi strövade runt i city 

Höll man ögonen öppna så hittade man många både roliga och fyndiga reklamskyltar
 Naturligtvis kan man inte åka till Dublin utan att besöka Guinness Brewery och Storehouse! En fantastisk upplevelse. Detta är definitivt ett av de bästa museum jag har besökt. Välbevarad fabriksmiljö som med hjälp av nutida teknik känns både fräscht, modernt och annorlunda - värt varenda euro i inträde. För mig som inte gillar höjder något vidare så var det tidvis en ren viljestyrka som tvingade mig vidare uppåt, men det var så värt att lyckas hålla paniken stången. Mycket folk, men trots det så kändes det varken klaustrofobiskt eller jobbigt.


Ville man vara riktig turist gick det att åka häst och vagn  - både start och mål tycktes vara vid Guinness
 Ett våningsplan var vikt för Guinness marknadsföring genom historien. Intressant, fyndigt och det mesta är gångbart även i dag. Kallas detta neomodernistisk reklam?



Efter att va tagit sig sex fascinerade våningar upp med olika teman och olika sätt att förflytta sig mellan våningarna kom man slutligen fram till baren högst upp. Här bjöds man på en pint Guinness (eller läsk om man föredrog det) och en fantastisk utsikt över Dublin. Tala om Room With A View!
Guinnessen satt som en smäck efter det vådliga, men ytterst intressanta äventyret, och smakade faktiskt inte alls så dumt trots att det är mörk öl (som jag absolut säger mig ogilla). Bartendrarna hade en beundransvärd teknik när de tappade upp ölen, som ju ska stå till sig och fyllas upp efter ett par minuter för att vara perfekt. Hur de höll reda på hur länge vilka öl hade stått begriper jag inte...





Ner tog vi hissen. Naturligtvis hamnade jag bredvid en man som direkt började flirta... Han visade sig vara från Kanada, stor, bullrande och trygg. Jag lyckades dock inte få tillgång till hans kontokort - det hade frun redan lagt beslag på och säkerligen tömt i turistshoppen. Roliga möten kan ske även i hissar om folk vågar bjuda på sig :-)

Och ja...även vi gick i turistfällan och handlade lite smågrejer...

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar