söndag 13 april 2014

Gott nog räcker. Och kan bli över...

Unnar mig en liten paus. Jäklars vilken aktiv helg det blev! Och jag som för en gång skull hade en helt blank almanacka...Vilan och det planerade bokläsandet gick så där. Riktigt dåligt om jag ska vara ärlig. Visserligen avslutade jag Karin Fossums senaste Carmen och döden, men eftersom det mest var en liten tunn bagatell på 200 sidor så räknas det inte riktigt som bokläsning - allra helst som jag redan läst drygt hälften. Kom hem senare än vanligt en fredag och stack direkt till gymmet. Inga söner ätandes hemma betyder, i ärlighetens namn, en ganska dålig mathållning för undertecknad. Det blev två mackor och ett glas vin. Tidigt i säng och upp i ottan i går. Efter frukosten drog jag fram alla mina tapetserarverktyg och påbörjade äntligen tapetseringen i hallen. Blir riktigt bra, men vilket otroligt slit. Tur jag tänkte om och valde bort tapeten som jag hade tänkt från början. Mönsterpassning, två miljoner olika längder, bredder, valv och dörröppningar i kombination med litet utrymme hade slutat i ett ord: KATASTROF. Eller åtminstone i KAOS. Drygt halva hallen är färdig, inklusive dörrfoder och golvlister. Kroppen värker och jag grämer mig att jag valde en sådan vacker vårdag att ägna mig åt inomhusarbete. På kvällen, när jag återigen hade torftig mathållning, rökt lax och färdig potatissallad, knackade det plötsligt på ytterdörren. Trots att jag avgett löfte om att inte öppna utan att titta efter vem som står utanför, så slet jag så klart upp dörren. Utanför stod vår granne och undrade om jag inte hade lust att komma in till dem och dricka ett glas vin. Varför inte?! Det spontana är oftast det bästa :-)
I morse vaknade jag tidigt och stack och körde slut på mig på gymmet. Söndagarna brukar vara den dagen jag lägger på extra belastning och ökar dosen konditionsträning. Även så denna söndag. Efter duschen så var det dags att ge trädgården en omgång. Bland annat har min (o-)gräsmatta fått sig en omgång stroller mot mossa och ogräs och som på beställning så kom det en rejäl regnskur också. Nästa punkt som ska hinnas med innan måndagen är ett pass med Bosse Dammsugare, min trogne helgkavaljer. När vi dansat klart är det dags för middag. Riktig mat för i dag måste jag visa upp en ordentlig kosthållning då båda ätteläggen är hemma. Åtminstone än så länge...
Undrar om jag hinner klart med andra halvan av hallen efter middagen? Eller om jag ska lyssna på alla små muskler som skriker om att få vila åtminstone tills i morgon kväll. När det är dags för nästa gympass...
Jo, man kan faktiskt prokastrinera arbete. Jag är omgiven av präktiga människor som är så jädrans duktiga och effektiva på helgerna. En hallrenovering tar max två dagar och då har det snickrats nya möbler också. Jo...eller hur...
Jag har bestämt mig för att vara nöjd med det jag orkar prestera även om det, i andras ögon kanske tar en evighet. För att hinna med både inne och ute, trist och skojigt måste jag prioritera. Och lyssna på min kropp. Den här helgen har jag hunnit med massor. Nog där! Min danskavaljer väntar likt en blyg viol i hörnet. Det är Han och jag nu. Tids nog kommer måndagen så jag kan vila upp mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar